2013. július 3., szerda

Hogy csinálnék ma sikeres zenekart?

Annyiszor hallottam már ezt a kérdést, hogy "hogy?". Általában azt szoktam mondani, hogy gecisok munkával. Anno elég sokat dolgoztam egy zenekarért, de sajnos az irányt nem tudtam. Ezt hívják úgy, hogy felesleges köröket futottam. Ellenben fegyelmezett költségvetést folytattam és minden bevételt megragadtam, amit csak lehetett, így elég jó plusszal zártunk a helyzetünkhöz képest. Tehát nem fizettek vagy nem sokat a koncertjeinkért, így más csapokat kellett keresni. A saját szervezésű koncertjeinket elég maximálisan igyekeztem elrendezni, a visszacsatolásokból és bevételből azt mondom, hogy sikerült. De a nagy lóvék a menedzsment-tevékenységből voltak. Artisjus, sok papírmunka, kilincselés, stb.

NADE nem arról terveztem írni, hogy mit csináltam 5-10 éve.
Felvázolok egy rálátásom szerint működ(het)ő elméleti sémát.
Első lépés: CÉL
Mi a cél? A zenekar felfuttatása minél rövidebb idő alatt, minél optimálisabb költségvetésből
Miért cél ez? Mert ha egyszer "ismert" leszel, Magyarországon életed végéig keresel vele. Vagy nincs igazam?

Azt is tegyük egyértelművé, hogy minden a pénzről szól. Ha hétvégente minden tag akár csak 10ezer ft-ot költ arra, hogy felléphessen, lehet hogy bírja évekig, de egyszer megunja. Tehát pénzteremtésről beszélünk a zenekaroknál is. azért marketingel a zenekar, hogy pénzt kapjon. Még ha az csak benyaköltség is.
Najó, közvetve. Azért rokkol, hogy színpadon álljon/zenélhessen. És akkor álszenten mindig elhangzik, nem a pénzért csináljuk. De mégiscsak kifut egy hisztizés a fészbúkra, hogy miért nem fizetnek a klubbok a kiszenekaroknak...szóval hagyjuk már ezt. És le is szögezem, az írás innentől arról szól, hogy hogy csinálnék hatékony zenekart, ami embereket vonz, ebből támogatókat szerez, ebből profitál, stb.

Abból indulok ki, hogy a költségvetés minimális, de azért van. A 4P-nek stimmelnie kell (Product-Price-Place-Promotion) és mindenkivel tudatni KELL a híreket. azaz kommunikálni KELL! ha első körben nem jutott el mindenkihez, hát kell a második, harmadik, sokadik kör.

Product (termék)

  • együttműködő tagok kellenek, nem lehetnek benne minimálisan is egós/hisztiző elemek, mindenkinek a célt kell szem előtt tartania. Sztem a legjobb megoldás, ha meg vannak fizetve, de ezzel elveszítjük a támogatásukat, hogy ki vegyék a részüket a munkából, így egy menedzsmentet is fel kell állítani, zeneszerzők kellenek, esetleg zenészek, ha bénák vagyunk, ami mind plusz fizetések. Sok.
  • színpadképes tagok kellenek. nem baj, ha időnként mellényúlnak, de ikonok legyenek a színpadon, mert az ember vizuális típus.
  • Zene. nincs baszakodás, slágert kell írni. legalább hármat. az kitart 3-6 hónapig. attól függően mennyire vagyunk kreatívak a közösségi médiában. az album nem 12 slágerből áll, az már rég volt. 2-3 csali sláger, ami bevonzza a hallgatót, aztán jöhetnek a progresszív küzdések. de csali az kell.
  • hogy írjunk slágert? vagy forduljunk szakemberhez, mert ő tudja miket kell összelegózni és mi kell még bele, hogy az jöjjön ki, amit szeretnél. vagy hallgassuk meg az adott stílusban az itthon ismeretlen külföldi nagyzenekarok slágereit (ami nekünk is tetszik, különben utána szar lesz játszani). hogy miért itthon ismeretlen külföldi zenekarok? gáz, ha felismeri a hazai közönség, hogy ezt-azt "átültettél". ezt a Depresszió zenekar kúrta el nagyon régen, amikor megírtak egy albumot Korn-Tankcsapda-Nirvana, meg még vmilyen slágerekből. bár ennél nagyobb gáz, hogy ezzel sztárok lettek:/ de ezt az előnyünkre is fordíthatjuk, hiszen így - csúnyán fogok fogalmazni - bármilyen szart le lehet tolni a magyar közönség torkán. és ha a szarnál igyekszel vmivel jobbat csinálni, akkor elég nagy esély van a sikerre. de azért a zene emlékeztesse halványan a közönséget a régi nagy slágerekre, különben nincs meg a csali;)
  • hmhmhm, még a névválasztáson is elgondolkoznék. beszéljen magáért. pl. a Pannonia Allstars Ska Orchestra eléggé magáért beszél.
  • sztem nem árt, ha a zenekar el is tudja játszani megfelelő minőségben a számokat. tehát vmilyen zenei tudás kell. evidensnek tűnik?:)
Price (ár)
  • hát ugye a vállalkozásoknál be kell lőni egy árat a termékre, ami még piacképes. nagyjából játszik itt is. eleinte te fogsz fizetni, hogy jó helyekre kerülj be. amikor már a saját szervezésű koncertre annyian bejönnek, hogy megéri azt szervezni, akkor már van adu a kezedben a szervezőkkel szemben. de addigra már a szervezők is felfigyelnek rád;)
Place (hely)
  • na hol kéne eladni a zenekart? vessünk egy pillantást a nemzeti dohányboltok elhelyezkedésére. CSAK forgalmas helyeken nyíltak. CSAK forgalmas helyeken koncertezz először. a nagyokkal, nagy helyeken, nagy bulikon. sok pénz? sok. de 1 év múlva megkeresed egy saját koncerteden azt az összeget.
  • jóóó nagy youtube kampány. demókat, fél számokat, 1 számot, számot ének nélkül, album pre-minimix, mindenre videót. drága a videó? egy Adobe Bridge megoldja, csak legyünk kreatívak és ne akarjunk spanyolviaszt szarni, keressük, hogy más hogy csinálja. itthon, a világban. legyünk kreatívak, szíjjuk a tudást. és szóljunk minden ismerősnek, hogy napi 50x kattintsanak a videóra.
  • ha már youtube, akkor share is. nem kell telefosni vele a potenciális hallgató falát, mert napi 50x megosztod, de ha megkéred 50 ismerősöd, hogy napi 1x posztoljanak egészségesen szétszórva a napban, akkor már jó. ezt megteszik 3 héten keresztül, az 21 láttatás 1 embertől naponta. ha jól emlékszem egy post 3 mp-ig marad meg az ember fejében. vagy 6. vagy 9. ááá, inkább 3. vhogy be kell vésni a számunkat. és itt jön, hogy fasza legyen az a refrén, mert a kutyát nem fogja érdekelni. (keressünk rá a marketing 27-es szabályára)
  • a google+ is ugyanez. sőt, azt még legalább megtalálja a google keresés is. tehát, ha vkinek mond vmit a SEO, akkor okosan fog fogalmazni a G+-on;)
  • a szakmai honlapokon a regisztráció kötelező. azért veszítsünk el leendő hallgatót, mert pont azon az egy oldalon nem voltunk fenn, ahol ő keresett? könnyelműség.
  • és akkor ezzel nagyjából meg is vagyunk. tudunk koncertezni, lásson mindenki, fenn vagyunk a neten, megtalál mindenki. akkor elvileg kész. francokat van kész. rádiók, ruhaboltok, zeneboltok, mutter kocsija, mindent teleszórni. persze, hogy ne felesleges köröket fussunk, azért gondoljuk át, hogy mi a szükséges:) ja és hogy a boltok úgyse teszik ki a plakátainkat, cd-inket, stb. hát nyomjunk a zsebükbe egy kis eurót. kiteszik.
Promotion (reklám)
  • általában ez szokta érdekelni a laikust, aki csak azt szeretné tudni, hogy hogy reklámozzon. tőle kérném, hogy akkor most újra menjen végig az előző 3 ponton.
  • koncertek: én személy szerint több csalódás után nem vagyok híve a nagyzenekarok előtti fellépéseknek, mert 1) nagyon drága, 2) nem jegyeznek meg. mindenki a főzenekarra vár, másnap már arra sem emlékeznek, hogy kik voltak azok, akik jó zenét játszanak...baszhatjuk. szóval én szakmai bulikat csinálnék. az első koncertjeinkre úgyse jön el kutya sem, mit veszíthetünk. kiküldenék postán vagy személyesen megkeresném a szakma nagyjait (szervező, kiadó, zenész) és névreszóló meghívót adnék a kezébe. valószínűleg nem jön el. de a fejében megmaradsz. aztán, amikor havonta csinálsz ilyen bulit és az 5. meghívót kapja a kezébe, már sztem eljön, már csak azért is, mert kíváncsi, kik ezek a pöcsök, akik nem hagyják békén. ők eladók, díjazni fogják a nem szokványos igyekezetet. DE legyen célunk, hogy mit akarunk ezektől az emberektől. NEM azt, hogy futtassanak fel!!! de egy rádióba bejutást egy számmal 1 hónapig napi 3x megjelenéssel ingyen, már inkább. vagy egy nagyobb buliba bejutást, közreműködést a lemezükön, akármi. VISZONT konkrét kérések legyenek. a futtassanak fel az konkrét? mikor futtasson fel? hogyan? mennyiből? mennyiért? mennyit fizetsz? milyen hangszerrel? milyen lesz az öltözet? stb...
  • a netes megjelenést az előbb letárgyaltuk. csapatni kell folyamatosan, mert a fb-memória nagyon rövid. aztán mi lesz, ha un? letilt? ugyanmááár, annál azért kíváncsibb rátok, minthogy letiltson. sztem a fészbúkozók 3/4-e nem is tudja, hogy hogyan kell vkit letiltani.
  • offline megjelenés: matrica, szórólap, szórólap-együttműködés (egyik oldalon ti, másikon ők), mi a setlistet is szórólapnak használjuk. mert a lényeg, hogy minél többször szeme elé kerüljünk ugyanannak az ember, célcsoportnak, baráti társaságnak, stb. miért is kell ez? mert mindenhol vannak ún. véleményvezérek. ezek azok a nagypofájú pöcsök, akik mindig hangosabbak mindenkinél és mindenkinél jobban tudnak mindent. ezeket ugye általában kiröhögjük, nem szeretjük, de egy előnyük van: helyettünk dolgoznak, amikor rólunk beszélnek és nagyobb köröket érnek el, de legalább 1 embert. szóval ezeket érdemes elkapni. az Aljas Kúszóbab zenekaros MLM-tevékenységéről (piramisjáték) inkább nem beszélnék, mert vmikor tükörbe is kell néznünk majd.
  • a plakátszerkesztésről már írtam korábban, ami bár nem ezekre a plakátokra volt kihegyezve, de pár hasznos van benne.
  • fú de ki fogok felejteni vmit...mit is csinálnék még? hááát, inkább magyar projektet. azért fizet az Artisjus, aztán ha ebben a munkában van egy kis lélegzetvételünk, akkor meglehet próbálni külföldi projektet úgy, hogy a stúdióban a felvételezéskor angolul is felénekeljük a lemezt. ne kelljen már visszamenni később.
  • apropó Artisjus! SZIR! mindent bejelenteni ééés youtube orrba-szájba. azért fizet. zenegépekbe, rádiókba bekerülni (pár euró a zsebbe)! ezt úgy hívják, hogy szellemi termék nyilvános sugárzása. bár ez csak közvetve promo.
  • a cikkeket már mondtam? nem. 3 sláger => 3-6 hónapra témát ad (csak kreatívan!) => 3-6 hónapig lehet témákkal/hírekkel/cikkekkel/interjúval basztatni az összes szakmai blogot, oldalt, újságot, rádiót. ha írnak rólatok, máris van újra híred a fészbúkra és ez generálódik. csak csinálni kell.
  • na cigerettázom egyet.
  • hát végülis facebook, google fizetett hirdetések. bár sztem egy picit mostanra impotensek lettek. mindig ott kell híresztelni, ahol nincsenek mások.
  • linkcserék mindenkivel.
Most felmerül gondolom a kérdés, ha ennyire (hogy is mondják?) gizdának;) érzem magam, akkor miért nincs a blognak 800 000 000 lájkja.
nem tudom mi jött le az előző írásokból munkamennyiség szempontjából. én úgy érzem, hogy nagyon sok. tehát azért nincs 800 000 000 lájkja a blogomnak, mert amiben nincs megtérülés, abba nem erőltetek jelentős energiát. helyette van olyan dolog, amiben pedig van megtérülés, azzal kell foglalkozni.
most mondhatod, hogy zsidó vagyok, meg pénzéhes, de ha el kell adnom a laptopot, hogy tudjak enni vmit, mert annyira Teréz anya vagyok, akkor te sem fogod olvasgatni tovább az ingyenes írásaimat az interneten:)

Ott még el szokott bukni a reklámozás, hogy azt hisszük, hogy ha kitettünk egy matricát egy budira, akkor már egyből 100-an bejönnek a koncertre. vagy ha van 300 lájkunk. mondjuk úgy, hogy a fentiek minden szarukkal együtt közösen hoznak eredményt. tehát dolgozzunk. sokszor és folyamatosan bombázni kell a népet azzal, amit kommunikálni akarunk. ha pálinkánk jelent meg, amit koncerten meg lehet kóstolni (azt a kurva Aha!-jelenség, heuréka!!!). na egy pillanat, eszembe jutott vmi. a lényeg, hogy akkor ezt kell kommunikálni mindenhol és nem mást!!!

mellesleg a Fankéák is promózták a Suhancos italt koncerteken, meg 1x hangosítottam egy zenekart, aki a buliján végigkínálta a közönséget Fütyülőssel. igazából mindegy mivel próbálkozunk. ha ettől megmaradunk az emberek fejében, hát menjen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése